BILA JE SAN SVAKOG MUŠKARCA: O burnom životu ove lepotice se i dalje priča
Elizabet Tejlor je krasila neporeciva lepota, privlačnost i seksepil, dok su njeno glumačko umeće i izuzetna harizma potvrđeni svakom ulogom na velikom platnu, a njen donekle skandalozan privatni život ju je uvek stavljao u žižu javnosti. Tako je nastala priča o jednoj od najinteresantnijih ličnosti Holivuda koja intrigira i inspiriše.
Rođena je 27. februara 1932. godine u Londonu. Njen otac je bio trgovac umetninama, a majka bivša glumica. Malo pre početka Drugog svetskog rata, porodica Tejlor je odlučila da se vrati u Ameriku kako bi izbegli bilo kakve neprijatnosti. Novi dom su našli u Los Anđelesu, gde je njen otac otvorio umetničku galeriju prezentujući holivudskoj eliti evropsku umetnost, što je bio veoma unosan posao i otvorio im je mnoga vrata, uvodeći ih u svet novca i prestiža.
Bogata karijera od šest decenija
Elizabet je majka pripremala za svet umetnosti još od malih nogu. Sa samo tri godine ona je već pohađala časove baleta, a njena specifična lepota je činila da se uvek izdvaja. Zbog toga je sa samo devet godina Elizabet dobila prvu filmsku ulogu u ostvarenju "Jedan se rađa svakog minuta". Film nije postigao očekivani uspeh i produkcijska kuća raskida ugovor sa Elizabet iz nepoznatih razloga, a spekulisalo se da je to zbog njenog donekle “čudnog” izgleda koji je odavao utisak da je dosta starija nego što jeste.
Međutim, sledeća uloga je vinula Elizabet u zvezde, u filmu “Lesi se vraća kući” 1943. godine, kao i u još dva uspešna naslova sledeće godine - “Džejn Ejr” i “The White Cliffs of Dover”. Uloga u filmu “National Velvet” je utvrdila njen status zvezde, ali Elizabet je platila skupu cenu za svoj uspeh. Tokom snimanja je pala sa konja, što joj je uzrokovalo brojne zdravstvene probleme kasnije u životu, ali je uprkos tome jednom izjavila da je snimanje tog filma bilo najzanimljivije iskustvo za nju. Posle toga uspesi su se samo nizali i Elizabet je postala jedna od najuspešnijih tinejdžerskih zvezda svih vremena.
"Ako je neko dovoljno glup da mi ponudi milion dolara da snimim film, ja sigurno nisam toliko glupa da odbijem."
Elizabet je mnogo propustila zbog života na sceni, gde je praktično i odrasla, kako u obrazovanju tako i u druženju i igri sa vršnjacima, što je njoj najteže padalo. Zbog toga je sa 16 godina izrazila želju da se povuče iz sveta glume, što je njena majka kategorički odbila.
Za većinu ljudi koji su stekli slavu kao deca na filmskom platnu, prelazak na ozbiljnije uloge je najveći izazov, ali Elizabet je i to savladala naizgled s lakoćom. Njena zrelost kao osobe i glumice jasno se vidi u sledećim ulogama, posebno u filmu koji donekle definiše dalji tok njene karijere – “Mesto pod suncem“ 1951. godine.
"Sve me čini nervoznom, osim stvaranja filmova."
U dugoj karijeri kao što je Elizabetina, nizali su se i neki manje uspešni filmovi i oni koji su ušli u istoriju američke kinematografije i doneli glumici prestižnu nagradu Oskar, ali nikada se nije moglo osporiti da je ona bila vrhunska glumica i neverovatan poznavalac svog zanata. Skoro celu deceniju je bila na listi deset najuspešnijih glumica u Holivudu, a posle uloge u "Kleopatri" 1963. godine postaje i najbolje plaćena.
Film "Kleopatra" je bio značajan i zbog toga što je tu prvi put upoznala Ričarda Bartona, svog budućeg supruga i vernog saradnika, jer su zajedno bili najmoćniji glumački par tog vremena.
Bogata karijera Elizabet Tejlor obuhvata preko 60 filmova, kao i uspešnu karijeru u pozorištu i pojavljivanja u mnogim televizijskim emisijama i serijama.
Buran privatni život
Odrastajući na sceni, Elizabet je navikla na svetla reflektora i znatiželju javnosti, ali to je značilo da je svaki detalj njenog života bio medijski propraćen, a njene ljubavne avanture su samo podsticale znatiželju o životu hirovite dive koja se udavala osam puta za sedam supruga.
“Uvek sam priznavala da se upravljam svojim strastima.”
Elizabet je prvi put stupila u brak sa samo 18 godina, kada se zaljubila u Konrada Hiltona, naslednika Hiltonovih hotela, ali brak je potrajao samo devet meseci. Pronalazeći utehu u novoj ljubavi, Elizabet stupa u brak s glumcem Majklom Vildingom koji je bio 20 godina stariji od nje, a njihova zajednica je potrajala pet godina.
Sledeći brak se tragično završio, kada je producent Majkl Tod poginuo u avionskom udesu posle samo godine bračnog života. Prema Elizabetinim rečima, on je bio velika ljubav njenog života.
Afera s pevačem Edijem Fišerom je bila sledeći skandal koji je uzburkao javnost, posebno jer je on tada bio oženjen i ostavio je svoju prvu suprugu da bi se oženio sa Elizabet. Posle pet godina, njihov brak se završio skandalom, baš kako je i počeo.
"Moja majka kaže da nisam otvorila oči osam dana kada sam se rodila. Ali kada sam ih otvorila, prvo što sam videla bio je verenički prsten i bila sam navučena."
Elizabet upoznaje Ričarda Bartona, s kojim započinje burnu i medijski propraćenu aferu, iako su oboje bili u braku. Venčali su se 1964. godine i čitav njihov bračni život, koji je trajao deset godina, bio je u žiži interesovanja. Nakon deset godina braka dolazi do razvoda, ali posle samo godinu dana oni se opet venčavaju, da bi ovaj put brak potrajao svega par meseci, iako je Ričard bio najveća ljubav Elizabetinog života.
Dama koja je i dalje tragala za ljubavlju stupila je posle toga sa američkim političarem Džonom Vornerom u brak koji je potrajao šest godina, a rezultovao je dubokom depresijom, kao i poslednji brak od pet godina sa građevinskim radnikom Larijem Fonteskim sa kojim se venčala 1991. godine na grandioznom venčanju koje je priređeno na imanju Majkla Džeksona.
Pored osam brakova koji su izazvali veliko interesovanje, spekulisalo se i o brojnim romansama van njih. Neki od muškaraca sa kojima su je povezivaliu medijima su pevač Frenk Sinatra i nobelovac Henri Kisindžer.
Borba za život
Zdravstveno stanje Elizabez Tejlor takođe je bilo česta tema tabloida i u nekoliko navrata su njeni obožavaovci imali razloga da strahuju za njen život.
“Ja sam borac, živi primer šta ljudi mogu da prebrode i prežive.”
Samo neki od tih zdravstvenih problema su uklanjanje benignog tumora na mozgu, lomljenje kičme četiri puta i srčani problemi. Pored toga, novine su često izveštavale o njenim problemima sa lekovima i alkoholom, kao i o problemima sa težinom.
Humanitarni rad
Elizabet je oduvek bila posvećena humanitarom radu na mnogim poljima, a posebno se izdvaja njen rad na polju različitih projekata za prevenciju side. Nakon što je njen blizak prijatelj, glumac Rok Hadson, umro od ove bolesti 1985. godine, ona se predano posvetila edukaciji o prevenciji i lečenju side.
“Ako ne služi da učinimo svet boljim, šta će nam onda novac?”
Bila je jedan od osnivača “Američke fondacije za istraživanja side”, a 1993. godine je osnovala i “Fondaciju Elizabet Tejlor protiv side”. Nakon prelaska u judaizam, Elizabet je podržavala mnoge judejske organizacije i pomogla je mnogim fondacijama u sakupljanju novc za njihove ciljeve. Za svoj humanitarni rad Elizabet je primila humanitarnu nagradu Džin Heršlot 1992. godine i njeni napori će sa pamtiti dugo.
Ikona stila
Elizabet Tejlor je posedovala upečatljivu lepotu koja se ogledala u njenim ženstvenim oblinama, lepim i jasnim crtama lica i bujnoj crnoj kosi, ali svakako najneobičnije su bile njene prodorne oči.
Kao istinska diva Zlatnog Holivuda, Elizabet je imala stil, stav i način života dostojan kraljice. Kao jedna od najpoznatijih glumica svih vremena, ona je pomogla u definisanju i stvaranju modela filmske dive.
Elizabet je najčešće nosila raskošne i skupocene toalete, upotpunjene besprekornom frizurom i šminkom, a sve to su pratili najlepši komadi nakita koje je svet ikada video. Njena ljubav prema ovim "skupocenim kamenčićima" bila je nadaleko poznata. Navodno je kolekcija nakita Tejlorove u trenutku njene smrti vredela impozantnih 150 miliona dolara.
Jedan od najpoznatijih dijamanata svih vremena je kamen težine 69,42 karata koji je Ričard Barton poklonio Tejlorovoj i po njima je nazvan dijamant Tejlor-Barton.
“Velikim devojkama trebaju veliki dijamanti.”
Elizabet Tejlor je bila istinska modna ikona, sa stilom koji nikada neće izaći iz mode, a protkan je notama elegancije i glamura. Za svaku pohvalu je i činjenica da je Elizabet sama bila svoj stilista, mada se često oslanjala na pomoć i smernice Edit Hed i Helen Rouz, koje su radile kao kostimografi za studio MGM.
Svesna svoje atraktivne figure, Elizabet je birala odeću koja je naglašavala njeno lice, grudi i struk. Često je birala kreacije Valentina i Halstona i time doprinela njihovom usponu u svetu mode.
Elizabet Tejlor nije znala za opušten stil i nije imala fotografija na kojima nije bila sređena. Ona je volela glamur, modu i skupocene stvari, da se sređuje i da izgleda glamurozno i njen stil to jasno pokazuje.
"Sipaj sebi piće, stavi karmin i saberi se."
Preminula je u 79. godini života usled srčanih komplikacija. Ostavila je iza sebe četvoro dece – dva sina i dve ćerke, desetoro unučića i četiri praunučeta. Ne može se poreći da je umela da živi i da je volela život, što potvrđuje i njen odgovor na jednu od ponuda da napiše svoje memoare, na šta je ona odgovorila: “Nema šanse, ja još živim svoje memoare.”
U skladu s humorom i stilom koji su definisali njen život, Elizabet je ostavila instrukcije da na sahrani limunzina s njenim kovčegom kasni "damskih" 15 minuta od zakazanog vremena polaska.
Lik Elizabet Tejlor je imao i danas ima neverovatnu moć, ona je bila sila bez premca i bila je inspiracija zbog svoje snage, lepote, stila, mudrosti i humora. Zbog toga ona i dalje predstavlja inspiraciju za mnoge poznate dizajnere, ali i mnoge žene širom sveta.
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)