Ako vam se čini da govor vašeg deteta odstupa od govora njegovih vršnjaka, ne slušajte priče tipa „i tata mu je kasno progovorio“, već što pre otiđite kod stručnjaka

Razvoj jezika zavisi od mnogih faktora, koji su nekad van naše kontrole, poput bioloških, anatomskih... Međutim, s obzirom na to da je jezik instrument za komunikaciju sa drugim ljudima, on zavisi i od socijalnih činilaca, koji mahom mogu biti u našoj kontroli.

Roditelji bi trebalo da budu upućeni u to koje su norme za određeni uzrast i da prate razvoj deteta (one se mogu naći na mnogim internet portalima). Budite upućeni u to gde se vaše dete nalazi u odnosu na svoje vršnjake, da li primećujete razliku (kašnjenje, zaostatak) i ako da, kolika je ta razlika?

Reagujte na vreme

Evo nekih od znakova u vezi s govorno-jezičkim razvojem kad je potrebno potražiti stručnu pomoć logopeda:

Ako dete kasni s fazama gukanja (od 8. do 20. nedelje) i brbljanja (od 6. do 9. meseca).
Ako se do godinu i po dana ne javljaju prve reči (trebalo bi da se jave između 9. meseca i godinu i po dana).
Ako dete ne usmerava pažnju na govor ljudi oko sebe, ne podražava zvukove iz svoje okoline, ne razume jednostavne govorne naloge (ne tapše, ne maše, ne pokazuje gde mu je glava, gde su rukice...).
Treba se obratiti logopedu kad ni sa dve godine mališan nije progovorio, ili ima svega nekoliko reči u rečniku, kad u tom uzrastu govori na nivou pojedinačnih reči i kada nema prostih rečenica (poput „Daj vodu“).

Do treće godine jasan govor

Obratite pažnju na razumljivost govora: do treće godine govor bi trebalo da bude razumljiv a da rečnik sadrži barem 500 reči. Dete na uzrastu od tri godine ne treba da ima problem s razlikovanjem roda, usvajanjem množine, padeža, obratite pažnju i ako ne koristi prideve, priloge, predloge, veznike, ako nije usvojilo zamenice, pogrešno koristi glagole ili izostavlja pomoćni glagol u složenim glagolskim oblicima. Dete u uzrastu od tri godine treba da razume postavljena pitanja. Obratite pažnju da li dete meša određene suglasnike (poput B i P, ili D i T, J i V, L i J), da li pravilno izgovara glasove (i da li uopšte koristi sve glasove). Važno je da se na vreme počne rad na pravilnoj artikulaciji kako bi glas mogao da se automatizuje. Što duže čekate, veća je verovatnoća da će problem biti manje podložan korekciji.

Problem mora da se prati

U samoj osnovi govora su dve sposobnosti: sposobnost da se govor razume i da se produkuje. Iz tog razloga razumevanje govora i pričanje ne smeju da se odvajaju. Mora se raditi paralelno na obe vrste sposobnosti. Uz to, važno je imati u vidu da je govor u sprezi s razvojem mišljenja i razvojem motorike. Ne može se raditi samo na jednoj karici bez rada na druge dve. Sva tri elementa moraju biti uključena, pa je iz tog razloga odlično da u timu koji radi s detetom budu logoped, psiholog i reedukator psihomotorike.

Ukoliko imate bilo kakve sumnje vezane za razvoj govora deteta, posavetujete se s logopedom. On će uraditi neophodne testove i utvrditi njegov logopedski status.

Ne treba čekati da problemi budu isuviše očigledni svima u vašoj okolini da biste dete odveli lkod njega. Ne verujte kad vam kažu da ste došli rano. Doći rano za logopeda najčešće znači da ste došli tačno na vreme.