Stjuardese i stjuardi vode prilično zanimljive poslovne živote jer su skoro svakodnevno u prilici da upoznaju svakojake ljude, putuju... međutim, mračna strana ovog posla malo je poznata, a izvesna Adrijana, koja već više od 10 godina radi za jednu američku aviokompaniju, rešila je da je malo osvetli.

Kako je objasnila, kao i mnogi kjoji se bave ovim poslom i ona se muči kada je, recimo, spavanje u pitanju.

"Posada se ponekad okreće ka alkoholu ili lekovima da se izbori sa problemima sa spavanjem ili anksioznošću. Mnogi od nas pate od zaista snažne anksioznosti, s obzirom da smo po čitav dan zarobljeni u cevi sa ljudima. Nije nam dozvoljeno da ikad pokažemo naše prave emocije. Ja psujem i vrištim u snu jer mi nije dozvoljeno da izrazim svoje emocije preko dana", ispričala je Adrijana.

Njihovi problemi često pune medije, pa je tako i jedan stjuard "osvanuo" jer je bio vidno pijan tokom leta od Čikaga do Saut Benda u Indijani. Istog meseca je jedna stjuardesa izgubila posao jer je popila četvrt boce votke između Johanesburga i Sidneja. Poznat je slučaj iz 2010. godine, stjuarda Stivena Slejtera, koji je aktivirao tobogan za evakuaciju putnika i napustio avion sa dve limenke piva. On se tada borio sa bipolarnim poremećajem i zloupotrebom supstanci, pišu strani mediji.

"Izgubila sam prijatelja prošle godine. Ovi su otpušteni, ali on je otišao. Odao se alkoholu i nije mogao da prestane. Potom je umro", nastavlja Adrijana.

Stjuardi i stjuardese provode mnoge sate na nogama, visoko u vazduhu u kontejneru pod pritiskom. Tu su potom putnici, koji i sami mogu biti pod stresom, anksiozni ili prosto neugodni, a posada mora da im se smeška ili će ostati bez posla. Slede stalne promene vremenskih zona, zbog čega dolazi do promene raspoloženja i mučnine.

Ali, jednom kad se neko okrene ovoj karijeri teško ju je napustiti, posebno kad raste plata, a oni koji odu nađu se suočeni sa neizvesnošću zbog nekvalifikovanosti za druge vrste poslova, posebno van tih krugova.

profimedia0207778512.jpg
Profimedia 

"Ovo je okolina u kojoj se mnogi ljudi koji vole da piju, uključujući i mene, uklapaju", rekao je jedan stjuard.

Okupljanja posade nakon leta počinju u baru hotela.

"Ima mnogo razloga zbog kojih se možete okrenuti piću. Daleko ste od kuće, daleko od društvene podrške, nedostaje vam odmor, propustili ste vikende, izolovani ste…" navodi Slejter koji sada radi za jednu drugu aviokompaniju.

Adrijana kaže da je prestala da pije pre godinu dana i povremeno joj je bilo teško da shvati kad treba da prestane s pićem.

"Mislite da je sve to nevino, a onda se nađete sami u sobi kako pijete", kaže ona.

Heder Hili, menadžerka Programa protiv droga i alkohola za stjuarde (FADAP), kaže da su 2000. radili anonimno istraživanje o tome šta rade članovi posade aviona.

"Opijanje, korišćenje lekova i alkohola, pozajmljivanje lekova od drugih je bilo van svake skale. Problem je tu, ne poričemo ga."

Neki članovi posade zbog anksioznosti ili depresije koriste lekove koji izazivaju zavisnost, uključujući one za spavanje, ili opoide zbog bolova. Kao i piloti, i stjuardi se nekad podvrgavaju slučajnom testiranju na droge i alkohol, posebno nakon ozbiljnih nesreća ili ako neko prijavi sumnjivo ponašanje kolege.

Prema pravilima američke Federalne vazduhoplovne agencije (FAA), stjuardi ne smeju piti osam sati pre prijave na dužnost, a nivo alkohola u krvi ne sme biti viši od 0,04 promila, što je polovina dozvoljene granice za vožnju automobila. Mnoge aviokompanije imaju i strožija pravila, uključujući 12-satne zabrane pijenja alkohola i maksimalno 0,001 promila. Kompanije, zakonski, ne moraju da eliminišu svoju posadu zbog prvog prekršaja, iako neke tako postupaju, ali drugi obično rezultira otkazom. Ako stjuardesa ili stjuard prekrši ta pravila, FADAP može pomoći.

"Mi idemo ka tome da pomognemo članu posade ne da spasi svoj posao već život, zato što šanse da ćete se oporaviti kad izgubite posao i zdravstveno osiguranje znatno opadaju, dok istovremeno raste rizik od samoubistva", priča Hili.

Prema pravilima FAA, stjuardi koji su dobili otkaz mogu se vratiti u profesiju kod drugog poslodavca, ali teko pošto su uspešno završili program rehabilitacije. Slejter se, međutim, nije vratio avijaciji. Nedavno je završio svoje memoare, ali se muči da nađe drugi posao.

"Da još letim, zarađivao bih mnogo novca i radio 15 dana mesečno. Ali ja sam sada ovde, pokušavam da napravim tranziciju i zaista se mučim s tim", rekao je on.

Njegovo iskustvo nije neuobičajeno – stjuardi koji su dobili otkaz često ne znaju na koju stranu posle da se okrenu.

"Prestar sam za školu a ne želim da radim 12 sati dnevno", ispričao je jednom stjuard Tom, nakon 24 godine karijere.

Dajen, koja je u vazduhu provela 23 godine, postala je depresivna nakon napuštanja aviokompanije.

"Vaša društvena mreža, emotivni sistem podrške, plata, fleksibilan stil života, suštinski čitav vaš život centriran je oko aviokompanije. Onda morate da sve te odnose koje ste imali u aviokompaniji izgradite van nje", istakla je ona.

profimedia0315889247.jpg
Profimedia 

Kurir.rs, M.G/QZ/Redit/Foto: Profimedia