LEČENJE JE DRAGOCENO: Razvoj dečjeg govora
Zašto dolazi do nepravilnosti u razvoju
Problemi se mogu javiti kod razvojne nezrelosti, a ispoljavaju se time što dete ne komunicira sa okolinom u onoj meri koja se očekuje u odnosu na njegov uzrast.
– Uzrok može biti kod organskih, genetskih i postporođajnih poremećaja, kod slušno oštećene dece, rascepa i anomalije vilica, cerebralne paralize, mentalne retardacije, moždanih ozleda i dr. Ponekad problem nepravilnog razvoja govora i jezika može biti posledica psihičkih trauma.U sredini u kojoj ne postoje uslovi za normalan razvoj govora i jezika, kada je u pitanju socijalno zapušteno dete ili loš govorni model okoline u kojoj boravi, i to može biti uzrok nedovoljno razvijenog govora i jezika – ističe Maja Kostić.
Kako uočiti problem
Problemi sa govorom manifestuju se tako što dete nepravilno izgovara određene glasove (distorzija), zamenjuje glasove u rečima (supstitucija) ili izostavlja određene glasove u govoru (omisija).
Problemi na jezičkom nivou manifestuju se: velikim brojem nerazvijenih glasova, ograničenim rečnikom, nedostatkom nekih vrsta reči: zamenica, predloga, priloga, veznika i brojeva, ograničenim značenjem reči, koje je često svedeno samo na predstave, nerazvijenim sistemom padeža, glagolskih oblika i vremena ili teškim građenjem višesložnih reči, proširenih rečenica, upitno-odrečnih oblika i pogodbenih načina.
Posledice nerazvijenog govora
Posledice su mnogobrojne a imaju višestruki uticaj:
Na porodicu:
• izolacija – ponekad se cela porodica nađe u izolaciji, neshvaćena i nedovoljno potpomognuta od društva;
• uzdrmanost braka – zbog međusobnih optužbi i samooptužbi roditelja, koje su često neosnovane i nekonstruktivne;
• neprihvatanje problema – neki roditelji teško prihvataju činjenicu da im dete ima problema i da mu je potrebna pomoć, pa gube vreme u traženju stručnjaka koji će odbaciti sumnje;
• odbacivanje deteta ili preteran zaštitnički odnos prema njemu.
Na ponašanje deteta:
• ono može biti stidljivo, povučeno, bez društva ili pokazivati znake besa i agresivnosti.Na obrazovanje deteta:
• dete bez razvijenog govora ne može da krene u školu, a ako je delimično razvilo govor a nije ga učvrstilo, onda će naići na niz teškoća u nastavi u pogledu razumevanja, izražavanja, crtanja, čitanja i pisanja, pa i računskih operacija.
Obratite se defektologu
Ako primetite da dete:
Ne komunicira u najranijem uzrastu
Nema dovoljno razvijen govor u odnosu na svoj uzrast
Izostavlja, zamenjuje ili pogrešno izgovara pojedine glasove
Ima teškoće u razumevanju govora
Ima poremećen ritam i tempo govora
Teško održava pažnju i loše pamti kod učenja
Nema dovoljno razvijenu sposobnost pisanja
Teško savladava čitanje i pisanje
Teško se izražava
Ima oskudniji fond reči
Nepravilno sklapa rečenice
Nije u stanju da izrazi misli i osećanja
Ima otpor u komunikaciji
Nije usvojilo i razvilo maternji jezik zbog uslova sredine (bilingvizam)
Dete odvedite na defektološko-logopedski pregled čim primetite odstupanje od faza razvoja govora i jezika.
Šta i kad dete treba da zna?
Od drugog meseca počinje gukanje, beba svoje zadovoljstvo iskazuje kroz raspevavanje glasova. Značajnu ulogu u razvoju tepanja ima razvijanje slušne pažnje.
U periodu od petog-šestog meseca započinje brbljanje, koje obiluje kombinacijama samoglasnika i suglasničkih formi budućih glasova (ap, apa, ba, da, ta, ga).
Od šestog do osmog meseca dete povezuje dva ista i različita sloga (ba-ba, pa-pa, ma-ba, ta-ba), intenzivno tepa, razume i reaguje na svoje ime.
Od osmog do 12. meseca dete upotrebljava više reči sa udvajanjem istih slogova (baba, deda, tata), tepanje prelazi u govor, ume da pokaže gde zeka pije vode i gde je pametna glava... Sluša i imitira zvuke iz svog okruženja (av, mau, tu-tu). Razume značenje nekih reči iako ih ne izgovara, poput: daj, evo, no-no, pi-pi, am...
Od 12. do 18. meseca dete razume kada mu kažete: dođi, donesi, idemo... Prepoznaje predmete, delove tela, kao i kada ga pitate gde je ovo ili ono i to pokazuje. Neke reči označava slogovima (ga – glava, nona – noga). Ima takozvani aktivni rečnik od 10 do 20 reči (mama, baba, tata, papa) i koristi frazu od dve reči (daj to; mama, ajde).
Od 18 meseci do dve godine reaguje na: Pokaži mi kuću, čiku, tetu, može da pokaže oko, nos, usta, razume naloge tipa: Sedi na stolicu, Donesi patike... Ume da koristi rečenice do tri reči i imenuje predmete: lopta, ključ, sat, lutka... Zna da upotrebi imenice, zamenice, glagole. Odgovara na pitanje kako se zove, kako laje kuca, zna da je u – unutra. Rečnik se bogati i dete koristi i do 300 reči, izgovara sve samoglasnike i četvrtinu suglasnika (p, b, t, d, n, m, j, v, često k i g). Voli da sluša priče i pesmice i da gleda slike...
Tekst: Vesna Stanimirović
"S PREDSTAVNICIMA KOMPANIJE ZIĐIN O DALJOJ SARADNJI" Vučić posle sastanka: Posebno smo se osvrnuli na ekonomski značaj projekata i otvaranje novih radnih mesta