Svet već 6 dana prati dramu u Sueckom kanalu kada se brod "Ever Given" nasukao blokiravši tako prolaz.

Najmanje 300 brodova je zarobljeno i ne može da nastavi put, a niko se ne usuđuje da krene zaobilaznom, 2 nedelje dužom, rutom oko Rta dobre nade. Ovakav zastoj nije viđen u Sueckom kanalu, a smatra se da će to strahovito uticati i na svetsku trgovinu.

Dok se čeka da tegljači i brojne mašine odglave teretnjak koji je napravio problem bez presedana, portal Greek reporter je podsetio na sličnu blokadu koja se dogodila 50-ih godina prošlog veka. Ipak, ta blokada je koristila jednom čoveku koji se neverovatno obogatio, a to je bio moćni grčki magnat Aristotel Onazis.

Onazis je bio jedan od prvih brodovlasnika na svetu koji je počeo gradnju brodova-tankera za prevoz nafte, na čemu je stekao ogromno bogatstvo.

Naime, početkom 50-ih, biznismen je sklopio unosan ugovor sa saudijskim kraljem čime je dobio ekskluzivna prava da izvozi njihovu naftu po svetu.

profimedia0312203729.jpg
Foto: Profimedia

Tako je kupio niz brodova koji će prevoziti saudijsku naftu. Međutim, to se nije svidelo Amerikancima koji su već imali saradnju sa Saudijskom Arabijom, tako da se na kraju umešala i američka vlada koja je imala za cilj da blokira sve Onazisove poteze.

Nije mu bilo dozvoljeno da utovari naftu na bilo koji tanker koji bi pristigao u saudijsku luku, tako da je ugovor sa Saudijcima ubrzo propao.

To mu je nanelu veliku štetu, ne samo da je gubio dosta novca, već više nije znao šta da radi sa tolikim brodovima koji su čamili duž Crvenog mora.

Čak je razmišljao i da proda svoju flotu.

Međutim, stvari su se neverovatno okrenule u njegovu korist jer je Egipat presekao sav pristup Sueckom kanalu tokom krize 1956. godine, kada je započeta izraelska invazija.

Tada je jedan od najvažnijih svetskih pomorskih puteva, Suecki kanal, bio zatvoren 6 meseci.

Veliki broj brodova bio je primoran da kruži oko Afrike, a uskoro se pokazalo da ni nema dovoljno plovila koja bi isporučivala robu usled velikih kašnjenja koja su usledila.

Tu je uskočio Onazis koji je imao čitavu flotu. Ono što je mogla da bude njegova propast bio je njegov spas. Pošto je potražnja za brodovima bila velika, a nijedan nije bio pod ugovorom, mogao je da postavi cenu koju je želeo i tako se obogatio.

Prema određenim podacima, zarađivao bi 2 miliona dolara po plovidbi.

Kada je Suecki kanal nekoliko meseci kasnije ponovo postao prohodan, Onazis je bio bogat čovek. Samo 1957. godine zaradio je oko 70 miliona dolara, a godinu dana ranije bio je pred bankrotom, prenosi Greek reporter.

Tada se u svetu proslavio kao prepredeni brodovlasnik, a kasnije je postao i jedan od najbogatijih ljudi na planeti.

Kurir.rs/N.P.