Kraljevsko ratno vazduhoplovostvo RAF pre tri dana pokrenulo je "vazdušni most" sa kojim je britansko vazduhoplovostvo transportnim avionima krenulo u operaciju snabdevanja Ukrajine protivoklopnim naoružanjem. Velika Britanija je do sad realizovala ukupno osam letova transportnih aviona C-17 Gloubmaster na liniji Velika Brtianija -Kijev.

Dok Kijev odpozdrvlja, kao i večina članica NATO pakta, da se Ukrajini dostavi protivoklopno naoružanje kako bi zaustavili u slučaju napada prodor ruskih tenkova T-72 i T-80 na sličan način kao što je to NATO početkom 1980 tih planirao da uradi u nameri da zaustavi oklopne i mehnaizovane jednice Varšavskog pakta, svi se pitaju gde je granica i da li će Kijev preći tu famoznu crvenu liniju i napasti Donbas i Donjecek i time doći odo otvorenog konflikta?

Za sad oči sveta uprte su u dvojicu šefova diplomatije SAD Entoni Blinkena i ruskog Sergeja Lavrova koji će se sastai o aktuelnog situaciji u petak.

Inače svi letovi iz Velike Britanije teških transportnih aviona C-17 realizovani su iz vazduhoplovne baze RAF Briz Norton. Britanci inaču raspolažu i transportnim avionicma C-130J Herkules, pa se ruski mediji pitaju najviše da li ti avioni prenose samo protivoklopno naoružanje, jer maksimalna težina tereta u tim avionima je 77 tona. A toliko protivoklopne rakete zaista ne teže, pa se svi pitaju da li Britanci možda prebacuju i drugu vrstu tehnike.

Tret u C-17

Ukrajinci su požurili da demantuju takva medijska spekulisanja Rusa sa prostom matematičkom računicom.

Prema njoj na svakoj paleti je stavljeno 9 kutija u kojima su zapakovane protivoklopne rakete. 1 paleta devet kutija. U C-17 po dve plaete su povezane u jednu što znači da na dvostrukoj plaeti se nalazi 18 kontejnera.

U C-17 te palete se slažu u dva reda, odnosno u svaki red staje po pet takvih duplih paleta, ukupno se jednim letom može prevesti 180 protivoklopnih raketa na paletama, a sa realizovaniih osam letova prebačeno je 1.440 kutija sa protvioklopnim raketama

Enigma Nemačka

Ono što je večini javnosti upalo u oči bilo je to što RAF svoje letove realizuje zaobilazeći nemački vazdušni prostor. Bilo je svakog tumačenja, jedni su govorili da Nemci ne žele da se zameraju Moskvi zbog gasovoda Severni tok 2, da su posle posete nemačke šefice diplomatije Analene Berbok okrenuo ćurak i ratoborna retorika splasnula.

Evropski desničari, a posebno novopeče članice NATO sa istoka Evrope govorile su da Nemačka zapravo oživljava sporazum Ribentrop-Molotov na uštrb istoka, jer nedozvoljava transport protivoklopnog naoružanja preko svoje teritorije.

Istina bilo je i onih koji su tvrdili da su rakete Nemačke, a ne Švedske i da Nemačka ne dozvoljava prodaju ofanzivnog naoružanja zemljama u sukobu, što je bila besmislica.

Dževelin

Sjedinjene Američke Države Ukrajini su isporučili svoje protivoklopne rakete tipa Dževelin. Do sada prema podacima ukrajinskih vojnih analitičara isporučeno je 77 lansera i 540 protivoklopnih raketa

Ipak, sve je razjasnila nemačka vlast posle dvodnevnog ćutanja, kratkim saopštenjem Ministarstva odbrane Nemačke u kome su saopštili da nikada nisu primili ni jedan zahtev od Velike Britanije za korištenje njihovog vazdušnog prostora za prelet britanskih C-17 i da nemački vazdušni prostor nikad nije bio zatovren za takve letove.

Sasvim logično onda se nameće pitanje, a zašto se koristi Danski i Poljski vazdušni prostor i da li e prebacuju samo protivoklopne rakete?

Tenkovi Čelindžer sigurno nisu. Jer ih Velika Britanija ima malo. Možda logistička i terneska vozila, ali u većini protivoklopne rakete i municija iz skladišta Teritorijalne armije koja je suvišna. Pošto transport brodovima ne dolazi u obzir, em je daleko i nesiplativno, loginčno se nameće pitanje "Er lifta" ili vazdušnog mosta, što je kako nagađaju Rusi možda i provera ako ustreba i brzog prebacivanja britanskih padobranaca, pripadnika specijalnih jednica SAS u Ukrajinu u slučaju da se otvori novi front u Evropi.

Postoji mišljenje koje ističu i sami Rusi, da Velika Britanija time želi da prigrabi za sebe zaslugu u eventualnom ograničenom sukobu, da su upravo bili oni ključni da zaustave prodor ruskih tenkova u Ukrajinu i time postanu spasioci ove države, i izguraju stare članice poput Nemačke da nisu bile na visini zadatka, a da su Poljaci i Britanci spasli čitavu situaciju.

NLAW - Ukrajinski adut u zaustavljanju tenkova

NLAW švedska kompanija SAAB je lako protivtenkovsko oružje za borbu protiv tenkova i oklopnih vozila. Nazivaju ga i oružjem za sva okruženja, pa čak i za sukob u naseljneim područjima, jer ima opciju delovanja bez povratnog mlaza. Šveđani ga u svom prosepktu zovu ubicom tenkova. kako navodi SAAB protivoklopni raketni sistem NLAW prekoreće situaciju u korist onog ko upotrebljava ovaj sistem, i anulila prednost tenkova na ratištu.

Kako navodi SAAB ovaj prenosivi sistem može da se postavi za oko pet sekundi od strane jednog vojnika, danju ili noću. Sa borbenim dometom od 20–800 m i jednim punjenjem u obliku, NLAW je najbolje protivtenkovsko oružje za pešadiju dometa od 20 do 800 metara. Izuzetno fleksibilan, NLAW može da napadne sa skoro bilo koje pozicije, od visokig u zgrada do skrivanja iza drveta ili delovanja iz jarka. Sistem može da se lanisra pod uglom od 45 stepeni, može biti lansiran iz unutrašnjosti zgrada, podruma. To je posebna pogodnost jer projektil nema povratnog mlaza, jer se motor rakete aktivira posle izlaska iz cevi. Jedan od najvećih izazova sa kojima se suočava protivtenkovsko oružje je gađanje mete kada je ometaju protivmere i prepreke, kao što su druga vozila, izvori toplote i dalekovodi. Za lanisranje nije potrebno obeležavanje za zaključavanje. Operater jednostavno prati metu nekoliko sekundi pre lasniranja, a NLAW radi ostalo. Sa izborom Overfli Top Attack (OTA) protiv oklopnih ciljeva i direktnim napadom (DA) za neoklopljene protivnike i trupe unutar zgrada, NLAW se može da se lansira iz skučenih prostora.

NLAW -ova OTA funkcija je efikasna na samo 20 m, što ga čini idealnim za borbu na kratkom dometu, čak i kada je tenk iza zaklona. Njegova oklopna bojeva glava može uništiti teško zaštićene tenkove jednim pogotkom. Sistem je takođe izuzetno efikasan kada operater može da vidi samo mali deo mete. Operater može jednostavno da cilja na vidljivi deo i lansira. Projektil će leteti jedan metar iznad linije osmatranja pre nego što pogodi tenk odozgo.

U DA režimu, NLAV se može koristiti protiv slabijih ciljeva kao što su kamioni, autobusi, automobili i helikopteri. Kada se ispaljuju direktno kroz prozor u zgradi, fragmenti će izazvati značajnu štetu. Idealna mešavina PLOS navođenja i OTA pruža lako rukovanje, veliku preciznost i veliku verovatnoću uništenja.

Tehnički podaci

Težina 12,5 kg
Borbeni domet 20 – 800 m
Vreme pripreme 5 sekundi
Rok upotrebe 20 godinaPrincip upotrebe: Ispali i zaboravi

Kurir.rs/A.Mlakar