U današnje vreme digitalne ekonomije, informacije prolaze neverovatnom brzinom kroz sve kanale komunikacije. Ukoliko kompanije nemaju uspešan PR tim, gube kontrolu i nemaju mogućnost da utiču na predstavu, odnosno imidž koji mediji i ciljne javnosti stvaraju o njima.

Zbog toga za sve kompanije, bilo da su startap ili velike korporacije, dobro vođen PR čini jedan od najvažnijih segmenata poslovanja.

Majk Bučer je glavni urednik Tech Cruncha, jednog od najvećih svetskih blogova koji je namenjen startap kompanijama i vestima iz biznisa. Bučer je na svom blogu nedavno objavio tekst u kom je objasnio zašto običnom PR objavom sigurno nećete postići mnogo uspeha.

„Od kako sam i sâm deo jednog startapa, razumem kroz šta prolaze ostale slične kompanije. Svi želimo da se naša priča čuje negde napolju. Ali kako ćemo do toga doći kada smo svi bombardovani stotinama i-mejlova dnevno, te raznim stvarima preko Fejsbuka, Tvitera i sličnih platformi?“, navodi Bučer.

Pred vama su neki od njegovih saveta kako da zaobiđete metode koje više ne funkcionišu i posvetite vreme onima koje zapravo daju rezultate.

1. Zaboravite na Tviter

Za početak, ne bombardujte ljude putem Tvitera. Ako očekujete da ćete tako pokrenuti svoj posao i dobar PR, varate se. Tviter dolazi mnogo kasnije.

2. Budite ono što jeste

Ne pišite izveštaje za medije kao da ste korporacija, jer niste. Još ste startap, pa se tako i ponašajte.

3. Ne zaboravite šta je osnova svakog PR-a

Većina današnjih PR objava napisana je kao vest, ali tako da naširoko hvali startap i njegovog vlasnika, umesto da u kratkim crtama odgovori na najosnovnija pitanja i poštedi novinare traženja relevantnih informacija ‘između redova. Ne zaboravite da su vesti ono što je novo.

Ako možete da uskladite svoju priču sa onim što je aktuelno, to će i vašoj priči dati neki smisao. „Mi, na primer, koristimo Google Zeistgeist kako bismo dobili informacije o ključnim trendovima“, kaže Bučer.

4. Istaknite se na neki način

Postavite sebi pitanje: „Šta je moja ljubičasta krava?" Bučer, naravno, misli na Milku, čiji je ovo vrlo prepoznatljiv zaštitni znak. Pronađite zaštitni znak svoje kompanije i potrudite se da ga ljudi upamte i povezuju sa vašim brendom.

5. Izbegavajte klišee

Izbegavajte složenice poput „najveći svetski“, po svaku cenu. Praveći se da ste veći nego što zaista jeste učinićete samo to da će vaše saopštenje za medije završiti u smeću čak i pre nego što stignu do kraja teksta.

6. Osmislite svoju ličnu priču

Vaš proizvod možda još nije najveći svetski hit, ali ako imate zaista zanimljivu ličnu priču, to može da bude dobar početak. Osmislite priču o tome kako je kompanija za koju radite nastala, šta su bili motivi za njeno pokretanje i na koje načine ste uspeli da pređete sve prepreke i izgradite je.

7. Budite jasni od prvog slova do poslednje tačke

Treba da objasnite šta je vaš proizvod ili usluga što kraće i što jednostavnije. Niko ne voli dugačka i komplikovana objašnjenja, ma koliko se vama činilo da je svaka rečenica važna.

8. Ostvarite dobar odnos sa novinarima

Lični odnos sa novinarima može i te kako da vam pomogne, pogotovo na početku. Ako nemate pristup medijima, uradite istraživanje. Saznajte koje novine šta pišu, kako su strukturisane njihove objave i šta su za njih relevantne vesti. Zatim odaberite one koje su i za vas relevantne i pokušajte da izgradite što bolji odnos sa njima. Za početak napišite izveštaj za medije koji će novinari moći da iskoriste i dobiju dobru priču.

9. Vreme je ključ

Ključ uspeha u PR-u jeste dobar „tajming“, odnosno treba raditi prave stvari u pravo vreme. Kada pišete PR tekst, razmišljate o vremenu u svakom pogledu: od godišnjeg doba, do toga šta je još aktuelno, koji su važni predstojeći događaji i koliko se vaša priča uklapa u to.

10. Tražite preporuke

Novinari često nemaju vremena da se upoznaju sa svakom kompanijom i novim proizvodima. To je dovoljan razlog da uložite malo vremena, truda i novca kako biste dobili preporuke od relevantnih „igrača“ na tržištu ili u medijima. To samo po sebi može da bude vest, pa će korist biti obostrana.

Ako želite da naučite na koji način se kreira identitet, imidž i reputacija firme i kako se razvijaju i održavaju poslovni odnosi u firmi i van nje, koje strategije i taktike upotrebljavaju najuspešniji PR menadžeri i na koji način ih sprovode u digitalno vreme, pogledajte ovaj obrazovni program.