Eplov muzički striming servis pod lupom regulatora
Evropski regulatori preispituju dogovore „Epla“ (Apple) s muzičkim kućama, dok se borba za opstanak besplatnih servisa za muzički striming koji se oslanjaju na prihode od reklama, kao što je Spotifaj (Spotify), sve više zahuktava.
Evropska komisija je, tvrde upućeni, stupila u kontakt s nekoliko izdavačkih kuća i kompanija specijalizovanih za digitalnu muziku.
Njima su poslati upitnici sa ciljem da se prikupe informacije o dogovorima između muzičkih kompanija i „Epla“, koji se priprema da ovog leta pokrene sopstveni onlajn muzički servis, čime ovaj tehnološki gigant ulazi u direktno nadmetanje sa „Spotifajem“, „Dizerom“ (Deezer) i „Guglom“ (Google).
Ovakvi upitnici uglavnom uslede nakon zvanične žalbe koja stigne na adresu Evropske komisije, najvišeg tela Evropske unije za zaštitu konkurencije. Prikupljanje informacija tek je prvi korak u istrazi i ne mora da znači da će nakon njega Brisel pokrenuti i zvanični antimonopolski postupak.
Ukoliko komisija otkrije bilo kakvu nezakonitu radnju, imaće pravo da zahteva izmene u načinu poslovanja i može da odredi visoke novčane kazne.
„Eplov“ servis, čijem pokretanju je prethodilo preuzimanje „Bits elektroniksa“ (Beats Electronics) za tri milijarde dolara, nudiće neograničeni striming za, kako se očekuje, 10 dolara mesečno i, za razliku od Spotifaja, neće imati besplatnu verziju s reklamnim sadržajima, koja se koristi kao mamac za nove korisnike.
Umesto toga, „Epl“ namerava da objedini svoj servis za muzički striming, čije se pokretanje očekuje ove godine, s već postojećom aplikacijom za preuzimanje muzičkih sadržaja „Ajtjuns“ (iTunes), tvrde upoznati s planovima korporacije.
Smatra se da je komisija, koja je takođe stupila u kontakt sa „Eplovim“ konkurentima u domenu muzičkog striminga, zabrinuta da će „Epl“ iskoristiti svoju veličinu, veze i uticaj i pokušati da ubedi muzičke kuće da napuste besplatne servise, koji se finansiraju od reklamnih sadržaja, poput Spotifaja, a koji formiraju svoje kataloge uz prethodnu dozvolu muzičkih kompanija.
Ovaj slučaj pomalo podseća na antimonopolsku istragu protiv „Epla“ u Americi o mogućem tajnom dogovoru o ceni elektronskih knjiga, nakon koje je proizvođaču „ajfona“ (iPhone) i ajpeda (iPad) naloženo da isplati odštetu u iznosu od 450 miliona dolara. Žalbeni postupak u ovom slučaju, koji je pokrenuo „Epl“, još je u toku.
„Eplovi“ zvaničnici odbili su da komentarišu istragu Evropske komisije.
Nije se moglo odmah doći ni do komentara zvaničnika komisije.
Džimi Ajovin (Jimmy Iovine), koji je zajedno s hip-hop zvezdom Doktor Dreom (Dr Dre) osnovao Bits (Beats), otvoreno kritikuje besplatne muzičke servise, tvrdeći da oni ne vrednuju muzička ostvarenja na pravi način. On ima ključnu ulogu u pokretanju „Eplovog“ novog servisa za muzički striming i pregovorima sa izdavačkim kućama koji su u toku. Bits mjuzik (Beats Music), koji je pokrenut početkom 2014. godine, nudi besplatnu probnu verziju u trajanju od jednog meseca, ali ne i besplatne usluge kao Spotifaj i Dizer.
Istraga Evropske komisije dala je povoda za nagađanja o tome iz kog dela muzičke industrije je žalba stigla. Postoje sumnje da je reč o nekoj od kompanija koje pružaju besplatan muzički striming. Ovo se dešava u trenutku važnom za muzičku industriju, jer se zarada preusmerava s digitalnog preuzimanja na novu generaciju striming servisa predvođenih Spotifajem.
Kompanija „Spotifaj“ ima 15 miliona pretplatnika, koji plaćaju 10 dolara mesečno za neograničeno slušanje, dok 60 miliona ljudi koristi njen besplatan servis na kojem se emituju reklame. Međutim, porast broja korisnika ima i svoje loše strane. Naime, on je doveo do pojave tenzija u odnosima s muzičkim zvezdama i izdavačkim kućama.
Tejlor Svift (Taylor Swift) nedavno je povukla svoj muzički katalog sa Spotifaja žaleći se na nedovoljne prihode u odnosu na to koliko su korisnici ovog servisa slušali njenu muziku.
„Juniverzal mjuzik grup“ (Universal Music Group), najveća muzička kuća na svetu, takođe ima spor sa „Spotifajem“ i vrši pritisak na švedsku kompaniju da izmeni svoj besplatni servis, možda tako što će vremenski ograničiti korišćenje ovih usluga kako bi se što pre prešlo na isplatljiviju varijantu - pretplatu.
Neke od najvećih muzičkih zvezda takođe su pokrenule sopstveni striming servis u toku prethodne nedelje, pod nazivom Tajdal (Tidal). Predvođeni Džej Zijem (Jay-Z), čuvenim reperom koji je nedavno kupio švedsku muzičku i tehnološku grupaciju „Aspiro“ (Aspiro), muzičke zvezde, uključujući Madonu (Madonna), Kanjea Vesta (Kanye West) i Ališu Kiz (Alicia Keys), predstavljene su kao suvlasnici novog pretplatničkog servisa. Kao i „Eplov“ naslednik Bitsa, Tajdal neće imati varijantu s besplatnim muzičkim servisom i reklamama.
„Guglov“ popularni servis Jutjub (You Tube) još jedan je od rivala „Spotifaja“ koji će izaći na tržište sa svojim striming servisom ove godine. Ovaj veb-sajt sa više od milijardu korisnika mesečno ima ogromnu biblioteku muzičkih video i audio snimaka, koji se mogu pogledati u svakom momentu, ali sada pokreće i pretplatnički servis.
Matthew Garrahan - Njujork
Tim Bradshaw - San Francisko
"PONOSAN NA ČINJENICU DA U PREMIJERU ORBANU IMAMO ISKRENOG PRIJATELJA" Predsednik Vučić se oglasio iz Budimpešte posle sastanka s mađarskim premijerom (foto)