U glavnom programu biće izvedeno 11 predstava

BEOGRAD - Međunarodni pozorišni festival 47. Bitef biće održan od 22. septembra do 1. oktobra, pod sloganom "Teško je biti", sa 11 predstava u glavnom programu, najavila je danas direktorka festivala Jelena Kajgo na konferenciji za novinare u Skupštni Beograda.

Materijalni razlozi uticali su na smanjen kvantitet, ali uz najbolji kvalitet, u selekciji Jovana Ćirilova i Anje Suše, koja obuhvata četiri predstave "iz sveta", tri iz regiona i četiri iz Srbije.

Na otvaranju, u Pozorištu na Terazijama, gostovaće grupa Gob Squad iz Berlina sa predstavom "Before Your Very Eyes", u koprodukciji sa teatrom Campo iz Belgije, a na zatvaranju, u specijalnom prostoru, slavni mađarski autor Kornel Mundruco sa predstavom "Teško je biti Bog" u izvođenju Proton Cinema + Theatre iz Budimpešte.

Iz Češke stiže Reduta teatar iz Brna sa "Europeanom" u režiji Jana Mikulašeka (Atelje 212 i Srpsko narodno pozorište, Novi Sad), iz Francuske predstava "Beograd" po tekstu Angelike Lidel u režiji Džulijena Fišera u produkciji Compagnie Espace commun iz Pariza (specijalni prostor).

Region predstavljaju Montažstroj iz Zagreba sa projektom "55 +" po konceptu i u režiji Boruta Šeparovića, Crnogorsko narodno pozorište iz Podgorice sa "Post skriptumom" u adaptaciji i režiji Varje Đukić i Mestno gledališče iz Ljubljane sa "Olujom" Aleksandra Ostrovskog u režiji Jerneja Lorencina.

Domaće predstave na Bitefu biće "Žene u narodnoj skupštini" po tekstu Aristofana u režiji Nikole Zavišića (Narodno pozorište, Subotica), "Zoran Đinđić" autora i reditelja Olivera Frljića (Atelje 212), "Ubiti Zorana Đinđića" po tekstu Rajka Đurića i Zlatka Pakovića, u režiji Pakovića (Studentski kulturni centar Novi Sad) i "Galeb" po Čehovu u režiji Tonija Janežiča (SNP).

Ćirilov je, povodom slogana, izjavio da je Bitef redovno tražio podnaslov koji bi obuhvatio tematiku ili osnovnu nit predstava koje prikazuje te jeseni, a ovoga puta odlučio se za skraćeni naslov mađarske predstave "Teško je biti Bog".

"Ovim skraćenjem tematika, pored tekućih muka koje prolaze svet i naša zemlja u svekolikoj krizi, pre svega ekonomskoj, svodi se na jedan od problema filozofije kao što je bitak, bivanje, egzistencija", rekao je on.
"Pozorište, kao i svaka umetnost, pogotovo ova čiji je jedan od elemenata reč, dodiruje se sa filozofijom, a izbor predstava na Bitefu uvek je bio vođen mišlju da se nešto bitno kaže o životu i o umetnosti pozorišnim sredstvima", istakao je Ćirilov.

On je skrenuo pažnju na dve predstave o Zoranu Đinđiću "kad već Sterijino pozorje nije imalo hrabrosti da ih izabere", kao i na bizarnu činjenicu da su predstavu "Beograd" napravili umetnici koji nikada nisu bili u našem gradu.
Suša je izjavila da je, uprkos manjem broju naslova, uverena da je pred nama zanimljivo i uzbudljivo izdanje Bitefa.

"Namerno smo uključili predstave koje su političke, odnosno otvoreno preispituju realnost, bilo da je to socijalni aspekt društva u kom su nastale ili da imaju direktni "politički stejtment". To mi je drago jer smatram da je, naročito u ovom momentu, smešan stav da kultura mora biti depolitizovana", rekla je ona.

Kako je dodala, selekcija treba da otvori mnoga pitanja, od kojih su samo neka pozorišna, a Beograd treba da bude pokretač razgovora o bitnim problemima, kao i o dometima savremenog teatra u okolnostima koje su drastične kao naše.
"Svaka od pozvanih predstava vodi živ i buran dijalog sa kontekstom u kojem su stvarane. One su u velikoj meri interaktivne i traže stav od gledaoca", istakla je Suša.
Tako, na primer, God Squad izvodi na scenu decu od osam do 14 godina koja govore o svojoj budućnosti, a Montažstroj starije građane sa pitanjem - kako bi želeli da umru, dok se češka predstava bavi negativnim iskustvima evropskih institucija.

Festival će i ove godine imati tradicionalne prateće programe Bitef polifonija i Bitef na filmu.
Konferenciji su prisustvovali predstavnici Gete instituta, Francuskog instituta i ambasade Belgije, koji pomažu dolazak inostranih predstava na Bitef.