Ovih dana, objave ljudi na društvenim mrežama, ne samo ono što pišu, čak i njihove slike – sve više koriste kompanije za i sa svojim sistemima veštačke inteligencije, bilo da korisnici to shvataju ili ne.

Za kompanije koje koriste AI modele, platforme društvenih medija nude vredne podatke. Ono što je tamo napisano je razgovarano, nešto je čemu AI chatbotovi dosledno teže da budu. Objave na društvenim mrežama uključuju ljudski sleng koji bi mogao biti koristan za alate koji se sami koriste. A vesti su generalno izvor dešavanja u realnom vremenu.

shutterstock-social-network-2.jpg
Shutterstock 

Korisnici koji objavljuju sadržaj na tim sajtovima možda nisu toliko entuzijastični zbog toga što se svaka njihova nasumična fotografija ili fotografija sa odmora ili selfi slobodno koriste za izgradnju tehnologije za korporaciju od više milijardi dolara.

„Trenutno postoji mnogo straha koji se stvara oko AI, neki od njih su dobro utemeljeni, a neki zasnovani na naučnoj fantastici, tako da je na ovim platformama da budu veoma otvoreni o tome kako će i kako neće koristiti naše podatke da pomognu ublažiti neke od reakcija koje donosi ova vrsta vesti — što za mene, čini mi se, još nije urađeno“, rekao je David Ogiste, osnivač marketinške agencije Nobody's Cafe koji redovno objavljuje o brendiranju i kreativnosti na LinkedIn-u u poruci za CNN. Dodao je da će odbiti da dozvoli LinkedInu da koristi njegove podatke za obuku veštačke inteligencije.

shutterstock-openai-2.jpg
Shutterstock 

Različite društvene platforme se razlikuju u pogledu opcija koje daju korisnicima da odustanu od doprinosa AI sistemima.

Ali evo realnosti: ako sadržaj objavljujete javno na mreži, ne postoji način da budete apsolutno sigurni da vaše slike neće preneti neka treća strana da bi ih koristila na bilo koji način.U najmanju ruku, vredi biti svestan da se to dešava.

0601-shutter573033004.jpg
Shutterstock 

Neke od glavnih platformi društvenih medija možda koriste vaše podatke za obuku i pokretanje AI modela i kako (i ako) možete da se odjavite:

LinkedIn

LinkedIn je ove nedelje počeo da daje korisnicima izbor da odustanu od korišćenja njihovih podataka za obuku generativnih AI modela.

Kompanija kaže da LinkedIn i njegove „filijale“ mogu koristiti korisnički sadržaj, uključujući i Microsoft partnera OpenAI. Kaže da ima za cilj da „rediguje ili ukloni lične podatke“ iz skupova podataka za obuku.

shutterstock LinkedIn  (1).jpg
Shutterstock 

Da bi se isključili, korisnici treba da odu na „Podešavanja i privatnost“, da izaberu karticu „Privatnost podataka“ u levoj koloni, a zatim da kliknu na „Podaci za generativno poboljšanje AI“ i da isključe dugme.

Platforma, međutim, napominje da „isključivanje znači da LinkedIn i njegove filijale neće koristiti vaše lične podatke ili sadržaj na LinkedIn-u za obuku modela u budućnosti, ali ne utiče na obuku koja je već održana. To znači da nema povratka i poništavanja obuke ranijih LinkedIn AI sistema sa korisničkim objavama.

shutterstock LinkedIn  (3).jpg
Shutterstock 

 Ako živite u Ujedinjenom Kraljevstvu, Švajcarskoj ili Evropi gde je zaštita privatnosti robusnija od drugih jurisdikcija možda nećete videti opciju onemogućavanja, jer LinkedIn kaže da ne obučava veštačku inteligenciju na korisničkim podacima iz tih oblasti.

X mreža

X Elona Muska takođe zahteva od korisnika da se odjave ako ne žele da se njihovi postovi koriste za obuku njegovog AI chatbot-a, Groka, koji se našao na udaru kritika zbog stvari poput širenja lažnih informacija o izborima 2024. i generisanja nasilnih, grafičkih lažnih slika istaknutih političara.

Platforma kaže da i Muskov xAI startup koriste postove ljudi, kao i njihove razgovore sa Grokom, kako bi poboljšali svoju „sposobnost da pruži tačne, relevantne i privlačne odgovore“ i razvili svoj „smisao za humor i duhovitost“. (X nije proaktivno obavestio korisnike da će njihovi podaci biti korišćeni na ovaj način; ažuriranje politike su identifikovali korisnici sokolovih" očiju.)

shutterstock-grok-chatbot-1.jpg
Shutterstock 

Korisnici X-a mogu da odustanu tako što će otići na „Podešavanja“, a zatim na „Privatnost i bezbednost“. Ispod zaglavlja „Deljenje i personalizacija podataka“ nalazi se kartica za „Grok“, gde korisnici mogu da ponište polje za potvrdu omogućavajući platformi da koristi njihove podatke za obuku veštačke inteligencije. X takođe kaže da korisnici koji svoje naloge učine privatnim neće koristiti svoje postove za „trening Grokov osnovni model ili za generisanje odgovora na upite korisnika“.

Snapchat

Snapchat-ova funkcija „My Selfie“ (Moj selfi) omogućava korisnicima i njihovim prijateljima da svoje selfije pretvore u slike generisane veštačkom inteligencijom.

Te selfije takođe može da koristi Snap (kao i brendovi koji se oglašavaju na platformi) za kreiranje reklama generisanih veštačkom inteligencijom sa licima korisnika ako koriste ovu funkciju, prvi put je izvestio sajt za tehničke vesti 404 Media ove nedelje.

shutterstock-snapchat-1.jpg
Shutterstock 

U uslovima korišćenja usluge, Snapchat kaže da će selfiji korisnika koji se dele preko ove funkcije koristiti „za razvoj i poboljšanje modela mašinskog učenja … i u istraživačke svrhe“. Takođe se kaže da se korišćenjem ove funkcije korisnici slažu da se mogu videti prikazani u oglasima „koji će biti vidljivi samo vama“ bez naknade.

 Ali korisnici se takođe slažu da dozvole mnogo širi pristup tim slikama. Prema uslovima korišćenja usluge, „Korišćenjem My Selfie-a, dajete Snap-u, našim fajlovima, drugim korisnicima usluga i našim poslovnim partnerima neograničeno, širom sveta, besplatno, neopozivo i trajno pravo i licencu za korišćenje, kreiranje izvedenih dela da promovišu, izlažu, emituju, objedinjuju, reprodukuju, distribuiraju, sinhronizuju, preklapaju grafiku, preklapaju zvučne efekte, javno izvode i javno prikazuju sve ili bilo koji deo generisanih slika vas i vaše sličnosti izvedenih iz vašeg mog selfija, u bilo kom obliku i u svim medijima ili metodama distribucije, sada poznatim ili kasnije razvijenim, u komercijalne i nekomercijalne svrhe.”

shutterstock-snapchat-2.jpg
Shutterstock 

My Selfie je funkcija za koju korisnici Snapchat-a moraju da se odluče za kreiranje, tako da se sve slike koje dele sa platformom ne koriste na ovaj način. Štaviše, korisnici koji su uključili My Selfie mogu da odu u „Podešavanja“, zatim „Moj nalog“ i „Moj selfi“ i isključe „Vidi moj selfi u oglasima“ kako bi izbegli da se njihova slika koristi za kreiranje sponzorisanog sadržaja generisanog veštačkom inteligencijom.

Reddit

Reddit kaže da svi korisnici koji javno dele sadržaj na sajtu daju mu besplatnu licencu širom sveta „za korišćenje, kopiranje, modifikovanje, prilagođavanje, pripremanje izvedenih dela, distribuciju, skladištenje, izvođenje i prikazivanje vašeg sadržaja i bilo kog imena, korisničkog imena, glas ili sličnost u vezi sa vašim sadržajem u svim medijskim formatima.” To uključuje omogućavanje trećim stranama da imaju pristup objavama korisnika za obuku AI.

shutterstock-reddit-1.jpg
Shutterstock 

Reddit je potpisao velike ugovore sa Google-om i OpenAI-om za deljenje podataka platforme za obuku njihovih AI modela, kao deo napora da postane profitabilan.

Redditori ne mogu da odustanu od toga da se njihovi javni postovi koriste na ovaj način, ali platforma kaže da se privatni sadržaj, kao što su privatne poruke, postovi u privatnim zajednicama i istorija pregledanja, neće deliti sa trećim licima.

Meta

Meta lideri su priznali da je kompanija već koristila javne (ali ne i privatne) objave sa Facebooka i Instagrama za obuku svog AI chat bota.

Meta Platforms, Inc., posluje kao Meta, a ranije se zvala Facebook, Inc. i TheFacebook, Inc., američki je multinacionalni tehnološka kompanija poseduje i upravlja Facebook-om, Instagram-om, Threads-om i WhatsApp-om.

shutterstock-llama-3-5.jpg
Shutterstock 

U svojoj politici privatnosti, Meta kaže da može da obučava svoje sisteme veštačke inteligencije sa javnim Facebook i Instagram sadržajem korisnika, uključujući postove, komentare, audio i slike profila. Dakle, ako želite da se odjavite, morate da učinite svoj nalog privatnim. Meta takođe kaže da se privatne poruke između porodice i prijatelja ne koriste za obuku njegove veštačke inteligencije.

Ipak, čak i ako ne koristite nijednu od Meta usluga, kompanija napominje da može koristiti vaše podatke, kao što je vaša fotografija koju je objavio prijatelj, da poboljša svoju tehnologiju.