KAKO JE ŠOLAK POSTAO NAJBOGATIJI SRBIN: Nezadrživi pohod na regionalno tržište uz podršku velikih investicionih fondova (4)
U specijalnom serijalu Kurir otkriva kako je zaista izgledao put ostvarenja "američkog sna" ovog kontroverznog milijardera u mutnim vodama balkanske tranzicije
Nakon 2007. godine okolnosti za Šolakov SBB bivale su sve povoljnije. Firma je uglavnom preuzela primat nad Telekomom ne samo kao kablovski provajder, već i kao najveći pružalac internet usluga u Srbiji. U takvim okolnostima, Šolak je ubrzano širio mrežu kupujući lokalne kablovske operatere, da bi 2007. godine vlasništvo nad SBB-om preuzeo investicioni fond “Mid Europa Partners” iz Londona u kojem je Džordž Soroš bio jedan od ključnih ulagača.
U narednom periodu izvršena je akvizicija grupacije “Telemach” koja je pokrivala područja Slovenije i Bosne i Hercegovine, nakon čega je osnovana kompanija Junajted grupa (United Group) u čiji sastav su ušle SBB i Telemach, a sam Šolak postavljen za predsednika borda direktora.
Junajted grupa je objedinila najveće internet provajdere i operatere kablovske i satelitske televizije u bivšoj Jugoslaviji sa preko 1,8 miliona korisnika: SBB (Serbia Broadband) - najveći operater i internet provajder u Srbiji (preko 700.000 korisnika); Telemah - glavni kablovski operater u Sloveniji i Bosni i Hercegovini; Total TV - prva mreža satelitske televizije prisutna u šest zemalja bivše Jugoslavije; NetTV Plus - glavni operater televizije preko interneta; United Media – vlasnik televizijskih kanala Sport klub (12 kanala), Sinemanija, Ultra, Mini ultra, Lov i ribolov; CAS Media - najveća agencija za prodaju reklamnog prostora.
Tokom 2014. godine, Junajted grupa je kupila turbo-folk giganta industrije zabave "Grand produkciju" i preuzela kontrolni paket crnogorskog kablovskog operatera BBM. Najzad, Junajted grupa je pokrenula i sopstvenu regionalnu televiziju TV N1, ekskluzivnog partnera CNN, sa studijima u Beogradu, Zagrebu i Sarajevu. Tim kontroverznim potezom, Šolak je objedinio distribuciju i produkciju medijskih sadržaja što je bio jedan od ključnih poteza u dostizanju dominantnog položaja na tržištu. U rukovodećim strukturama TV N1 kao zastupnik je figurirao slovenački državljanin Tomaž Jeločnik, direktor firme “BL Media Group Limited” sa Britanskih Devičanskih Ostrva, čiji je stvarni vlasnik bio Dragan Šolak.
Grupa 2015. godine čini još jedan presedan kupovinom slovenačkog Tušmobila, što je prvi slučaj u regionu da je kablovski operater preuzeo firmu iz oblasti mobilne telefonije. Dalje, 2017. otkupljuje aktivnosti “Central European Media Enterprises” u Hrvatskoj i Sloveniji, uključujući najgledaniji hrvatski kanal TV Nova, čiji večernji dnevnik je najgledanija emisija u zemlji, kao i POP TV, čiji dnevnik “24ur” jeste vodeći slovenački informativni program. Istovremeno, Grupa je nastavila da proširuje svoje aktivnosti na fiksnu i mobilnu telefoniju i da guta konkurente, kao što su BHB Cable TV (BiH), M-kabl (Crna Gora) i Ikom (Srbija).
U toku 2018. godine, Junajted grupa je dobila dozvolu Komisije za zaštitu konkurencije za kupovinu 100 odsto udela u nekadašnjoj kompaniji Dragana Đilasa Dajrekt medija (Direct Media) na tržištima Srbije, Crne Gore, Makedonije i Albanije, što je uključivalo i odobrenje Dajrekt mediji za kupovinu televizijskih stanica Pink BiH i Pink M u Crnoj Gori. Grupa je tada izrazila interesovanje i za kupovinu Televizije Pink u Srbiji, ali i televizijskih stanica u vlasništvu grčke Antena grupe – TV Prva i O2.
Širenjem medijskog portfolija, Grupa je ozbiljno zakoračila u sferu produkcije televizijskih sadržaja što je kulminiralo osnivanjem novih i akvizicijama postojećih medija u regionu poput TV Nova S i istoimenog dnevnog lista, dnevnih novina Danas, a poslednjih godina došlo je do intenzivne kupovine većeg broja medija u Bugarskoj i Crnoj Gori gde je u toku preuzimanje koncerna Vijesti.
Dok se grupa širila na terenu, redovno je menjala i vlasnike i investitore. Krajem 2013. godine, fond “Mid Europa Partners” započeo je proces prodaje svog udela u kompaniji Junajted grupa, a krajem marta 2014. kontrolni paket preuzela je investiciona firma “Kohlberg Kravis Roberts & Co” (KKR) u čijem Upravnom odboru se nalazio američki general i bivši direktor CIA Dejvid Petreus. Cena koju je taj američki fond platio za preuzimanje UG iznosila je 1,3 milijardi evra.
Pet godina kasnije, u leto 2018. godine, UG je prodata engleskom fondu “BC Partners”, za 2,6 milijarde evra. U tom trenutku, kompanija SBB dostigla je tržišno učešće u Srbiji od 55 odsto što je bio znak za uzbunu u srpskom Telekomu koji se našao pred potpunim uništenjem. Naspram njega, stajao je gigant u vlasništvu velikih međunarodnih investicionih fondova, čiji je put, od biznisa iz “kragujevačke garaže” do regionalnog monopoliste vrednog nekoliko milijardi dolara, bio obeležen ekspanzijom koja je podsećala na prvobitnu akumulaciju kapitala u kojoj su sva sredstva bila dozvoljena.
U SLEDEĆEM NASTAVKU: Tajna uspeha SBB - kako su država, Telekom i PTT bez borbe predali tržište Junajted grupi
Bonus video:
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore